Wist je dat het niet de stress zelf is die schadelijk is voor je gezondheid, maar de manier waarop je stress ervaart? Mensen die relatief veel stress ervaren, maar niet geloven dat die stress schadelijk is voor hun gezondheid, blijken niet meer kans te hebben op een burn out.

Voorkomen van stress


Dit zou betekenen dat de gevolgen van stress op je lichaam te beïnvloeden zijn, waardoor je er zelf voor kunt zorgen dat stress niet (of minder) schadelijk is voor je gezondheid! Maar hoe doe je dat?

Twee tips om jouw mindset over stress te veranderen, zodat je bij een volgend stressmoment kunt proberen om ongezonde stress te voorkomen! 

Verander je gedachtes over stress.

Ervaar zwetende handen of een bonkend hart niet alsteken van zwakte, maar als teken dat je lichaam energie heeft en je helpt bij het neerzetten van een goede performance. Door deze positieve gedachten wordt je lichaam gekalmeerd, wat gezonder is voor hart- en bloedvaten!


Wees sociaal.

Je lichaam maakt het knuffelhormoon (oxytocine) als gevolg van stress. Dit
hormoon stimuleert het uiten van gevoelens en het lichamelijk contact met geliefden. Het mooie van dit hormoon is dat het een positieve invloed heeft op je hartfunctie, en dat er meer van wordt aangemaakt als er daadwerkelijk sociaal contact plaatsvindt.

Dus hoe meer sociaal contact, hoe beter je met stress kunt omgaan! Het vrijkomen van het knuffelhormoon bij stress is dus eigenlijk een soort natuurlijk beschermingsmechanisme van het lichaam.