Vaak zien mensen stress als ‘ongezond’ en  velen zullen dat gevoel delen. Maar wist je dat het niet de stress zelf is die schadelijk is voor je gezondheid, maar de manier waarop je stress ervaart?

Het is wetenschappelijk bewezen dat de manier waarop je omgaat met stress van invloed is op de mate waarin stress je gezondheid schaadt. Een Amerikaans onderzoek toonde aan dat mensen die veel stress ervaren, hiervan 43 procent meer kans hebben om te overlijden, dan mensen die relatief weinig stress ervaren. Maar, die grotere kans op overlijden blijkt alleen te gelden voor mensen die geloven dat stress schadelijk is voor hun gezondheid! Mensen die relatief veel stress ervaren, maar niet geloven dat die stress schadelijk is voor hun gezondheid, blijken niet meer kans te hebben op overlijden.

Concreet betekent dat de gevolgen van stress op het lichaam te beïnvloeden zijn, waardoor je er zelf voor kunt zorgen dat stress niet (of minder) schadelijk is voor je gezondheid! Hoe moet je hiermee omgaan?

Verander je gedachtes over stress. Ervaar een bonkend hart of zwetende handen niet als teken van zwakte, maar dat je lichaam energie geeft. Door deze positieve gedachten word je lichaam gekalmeerd, wat het gezonder is voor hart- en bloedvaten!

Wees aardig en sociaal. Je lichaam maakt het knuffelhormoon (oxytocine) als gevolg van stress. Dit hormoon stimuleert het uiten van gevoelens en het lichamelijk contact met geliefden. Het mooie van dit hormoon is dat het een positieve invloed heeft op je hartfunctie en dat er meer van wordt aangemaakt als er daadwerkelijk sociaal contact plaatsvindt. Dus hoe meer sociaal contact, hoe beter je met stress kunt omgaan! Het vrijkomen van het knuffelhormoon bij stress is dus eigenlijk een soort natuurlijk beschermingsmechanisme van het lichaam.